tirsdag 23. april 2013

Storfossen i Forradalen

Fosser er alltid spennende å få bilder av. Her kan man ikke "knipse" vanlig bilder, men heller bruke tid til å eksperimentere med forskjellige utsnitt, lukkertid, ulike vinkler, vente på sollys og så videre. 
Storfossen i Forradalen er blant de mest imponerende i dalføret. Den lakseførende delen av Forra ender her, da fossen blir i høyeste laget for laksen. 

Sist søndag tilbrakte jeg et par timer på nedsida av fossen og tok nesten 120 bilder. Det var ikke så mye andre farger enn brunt og mørkegrønt, så ved å velge svarthvit fant jeg ut at resultatet ble mye bedre, hvor kontrastene mellom det hvite i snø og fossende vann  mot mørke bergvegger kommer tydeligere fram. 
Som så ofte skjer, så oppdaget jeg at jeg kunne stille om til svarthvitfoto på kameraet ved en tilfeldighet da jeg skulle gjøre noen innstillinger på kameraet og trykket litt fort å gæli. Sånn er det å være sjøllært (autodidakt) og brukerveiledningen ligger og støver ned i ei skuff hjemme. 







Fossegrimen tror han er usynlig for oss mennesker, men jeg ser ham.





Det glitrer i sølv i isen og i solstrålene lager perler i elva, men under overflaten ligger nøkken og lurer. Han kikker opp på deg ved siden av isklumpen. Ser du øyet som stirrer mot deg?


2 kommentarer:

  1. Flotte bilder av en sprudlende foss. Artig med sort/hvitt også:-)

    SvarSlett
  2. Ja, artig med noe som er annerledes. Takk for kommentar.

    SvarSlett

Frostmorgen ved Billedholman

Frostmorgen ved Billedholman
Bildet ble tatt 2. januar 2010, i minus 23 og stive fingra!