lørdag 22. august 2015

Lomtjønna 2015

Smålommen var på plass i Lomtjønna i år også. I midten av juni, da jeg passerte tjønna, lå en av fuglene på reiret. Jeg hadde siden i fjor planlagt å få bedre bilder av lommene enn jeg fikk i fjor, og fått laget en bedre kamuflasje av kryssfinerplater som jeg hadde saget ut fotohull og kikkehull i, malt i passende naturfarger. Ei gammel feltbukse ble klippet opp og brukt til å dekke over fotohullet, hvor teleobjektivet kunne stikkes ut. Kamuflasjenettet ble hengt over og stiftet fast og justert slik at det kunne strekkes ut til sidene. Jeg kom meg ikke opp til tjønna før i begynnelsen av august. Kamuflasjeutstyret ble montert opp bak demningen på natta, for at arbeidet med monteringa skulle være mest mulig skjult av mørket og ikke forstyrre lommene. To lekter som var tilpasset på forhånd ble skrudd fast bak demningen og hele stasen forsiktig løftet opp og satt fast med tau og steiner. På siste bildet her vises patenten.

Det ble kun tre fotorunder, en om morgenen etter at kamuflasjen var montert, en kveld tre dager senere og ei morgenøkt noen dager seinere. Hadde håp om at kveldssola skulle kaste sitt lys over tjønna, men den gjemte seg bak skyene det meste av kvelden. Skodde over skogen siste morgenen stengte for sola, men jeg må si meg godt fornøyd likevel.

I lomtjønna var det en stor unge, det samme som i fjor, men til min forundring så jeg kun en voksen fugl i de timene jeg tilbrakte ved tjønna. Alt tydet på at maken var borte, kanskje forulykket på et eller annet vis. I fjor var begge foreldrene tilstede og fløy skytteltrafikk mellom fiskeplassen og tjønna med mat til ungen. Om det var mor eller far som var igjen vet jeg ikke, men jeg antar bare at det er mor. Hun var imidlertid flittig og hentet mat til barnet med jevne mellomrom. Innimellom fisketurene tok hun seg en hvil, selv om avkommet stadig maste om mer mat.

Ved siste besøk (11. august) drev mor og avkom med flygetrening, og avkommet så ut til å ha bra kontroll på flyginga. Jeg vil tro det gikk bra med ungen og at den kom seg velberget opp i lufta når tiden var inne, sammen med mor, og med et langt liv foran seg.

En stille morgenstund, i svart-hvitt.






Like etter at mor har fløyet for å fange fisk, skriker ungen ut. 




Mens mor er på fisketur benytter ungen anledningen til å trene vinger og på korte flygeturer.






Ungen maser om mer mat, selv etter at den har fått en porsjon.


På vei til flygetrening



Mor viser ungen hvordan det gjøres...

...og den hiver seg på vingene.

Kunsten å fly begynner å bli fullendt, og ungen er snart klar for å forlate barndomshjemmet.

Fotoskjulet ved demningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Frostmorgen ved Billedholman

Frostmorgen ved Billedholman
Bildet ble tatt 2. januar 2010, i minus 23 og stive fingra!