lørdag 13. september 2014

Lomtjønna

Det finnes mange Lomtjønner rundt omkring. Jeg kjenner også flere lomtjønner. En av tjønnene med hekkende smålom som jeg går forbi hver sommer ligger slik til at det går an å komme inn til tjønna usett. Nå i sommer tenkte jeg å prøve på fotografering av lommene. Dette paret har fått fram en unge i år. Jeg rigget meg til bak den gamle betongdammen og ventet på at foreldrene kom med fisk. 
Jeg fikk to anledninger til fotografering, en tur på kvelden med kveldssol og en morgentur noen dager senere. Dessverre var det tjukk skodde på morgenturen og ingen av foreldrene var i tjønna, bare ungen. Det ble derfor noen timer venting til skodda lettet og foreldrene kunne lande med fisk. 
Men den som venter får belønning. 
Det ble bare to turer hit i år, men planene til neste år er allerede lagt. Håper at lomparet også kommer tilbake til neste sommer og kan skape liv i tjønna.















Fotografen i ventemodus, i påvente av at skodda skal lette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Frostmorgen ved Billedholman

Frostmorgen ved Billedholman
Bildet ble tatt 2. januar 2010, i minus 23 og stive fingra!